1. novembra 2014

Metro 2034 - recenzia

Keď som túto knihu uvidel v obchode, vedel som, že ju musím mať. Po skoro dokonalom Metre 2033 tu prichádza Metro 2034 - voľné pokračovanie predošlej časti.

Dej sa odohráva, ako už iste viete, v metre post-apokalyptickej Moskvy. Tentoraz sa však príbeh sústredí na Sevastopolskú stanicu, ktorej obyvatelia tvoria poslednú prekážku pre mutantov z povrchu vo vstupe do metra. Udalosti v tejto knihe sa odohrávajú rok po udalostiach predošlej knihy. Jedného dňa sa prestanú vracať karavány, ktoré cestujú do HANZY aby zaobstarali zásoby munície a jedla, dôležité pre prežitie stanice. Hrdinovia sa vydávajú na cestu metrom aby zistili, prečo sa karavány nevrátili a znovu zabezpečili prísun zásob a munície, ktorá je pre obyvateľov metra tak dôležitá.

V tejto knihe stretávame niekoľko starých známych postáv, ale spoznávame aj postavy nové, jedinečné. Hlavné postavy teda starý známy Lovec - áno dozvieme sa, čo sa s ním stalo po udalostiach v prvej knihe; Homér - starec, ktorý hľadá zmysel svojho života; Saša - mladé dievča, ktoré prežilo celý svoj život vo vyhnanstve a až teraz spoznáva to takzvané "veľké metro";...

Na knihe sa mi zase veľmi páčil post-apokalyptický svet Moskovského metra. Tunely boli zase temné a plné nebezpečenstva. Autor ukázal, že stále vie vymyslieť niečo nové a jeho nové prekážky boli podľa mňa znovu úžasné a pri niektorých až zamrazilo. Taktiež aj zápletka v príbehu bola zaujímavá a obnášala v sebe aj ľahkú filozofiu. Autor nevynechal nové "legendy" a príbehy metra, ktoré sa mi tak veľmi páčili už v prvej knihe.

Na druhej strane však táto kniha bola o niečo slabšia ako prvý diel. Atmosféra nebola tak "hutná" ako v prvej časti (až na pár úsekov), chýbala mi tam cesta na povrch, ale to nedávam autorovi za zle, lebo keďže povrch je tak nebezpečný pochybujem, že by sa tam dostal a prežil každý hrdina každej knihy. Taktiež veľké sklamanie sa dostavilo v knihe ohľadom Smaragdového mesta, keďže autor začal naznačovať niečo veľké, ale nakoniec záhada ostala záhadou. Väčšinu negatív nemôžem považovať za niečo naozaj zlé, lebo väčšinou sú to moje názory na veci, o ktorých by som sa v tejto knihe veľmi rád dočítal.

Na záver, aby som to zhrnul, poviem, že táto kniha je výborná. Hoci je o niečo slabšia ako Metro 2033, ale stále predstavuje strhujúci príbeh z úžasného sveta Dmitrya Glukhovského. Spoznávame osud pár starých postáv a k nim pripájame niečo nové. Táto kniha je rozhodný must-have pre všetkých, ktorým sa páčilo Metro 2033 a taktiež ju odporúčam všetkým, ktorý majú chuť na dobré atmosférické scifi - ale rozhodne nevynechajte prvý diel! Kvôli zmieňovaný nedostatkom hore dávam 4,5/5  :)