1. novembra 2014

Silo - Recenzia

Táto kniha ma zaujala hlavne preto, lebo mi to na prvý pohľad trošku pripomínalo knihu Metro 2033. Nejakú chvíľu som váhal, ale nakoniec som sa odvážil do toho skočiť a rozhodne to neľutujem.


Príbeh knihy sa odohráva nevedno kedy, nevedno kde. Vie sa iba, že Zem bola zamorená toxickými látkami a je neobývateľná, respektíve nevhodná pre život. Ľudia žijú celý svoj život vo veľkej stavbe, ktorá sa skoro celá nachádza pod zemou a nazýva sa Silo. Silo má okolo 150 poschodí pričom na najvyššom poschodí sa nachádzajú úrady a ľudia si tam žijú najlepšie. Ako ideme nižšie a nižšie, zisťujeme, že silo má všetko. Má nemocnice, farmy, IT úrad a na posledných poschodiach sa nachádza strojáreň, kde sa nachádza generátor energie a rôzne iné zariadenia, ktoré umožňujú v Sile život. Na najvyššom poschodí sa nachádza jedáleň, kde počítače premietajú obraz povrchu a ľudia si aspoň takto môžu užiť pohľad na povrch. Kamery sa však časom zašpinia a raz za čas sa musia očistiť, tak vedenie sila vysiela na povrch raz za čas tých, ktorí spáchajú nejaký zločin, aby očistili kameru. Problém však je v tom, že nikto, ani v ochrannom obleku, pobyt na povrchu neprežije.

Dej knihy sprevádza Juliette, pracovníčku v strojovni, ktorá sa dostáva na post Šerifa, kde sa snaží zo Sila urobiť spravodlivé miesto a odhaliť všetko, čo by jej mohli, špeciálne ľudia z IT oddelenia, tajiť, avšak Juliette odhaľuje strašlivé tajomstvá, keďže ani ja nemám rád spoilery tak vás nechám nech si ich zistite samy. Juliette je odvážna, so zmyslom pre spravodlivosť a má neskutočnú vytrvalosť, teda nikdy sa nevzdáva. Taktiež sa tu vyskytujú aj rôzne iné postavy, ktoré sú zo začiatku nevýrazne, ale neskôr zohrajú dôležitú úlohu ako napríklad Lukas, Bernard,...

Na knihe sa mi veľmi páčila atmosféra, ktorú knihy podobného štýlu väčšinou prinášajú. Podľa môjho názoru je aj svet, ktorý Hugh Howey vytvoril, veľmi dobrý. V knihe sa odhaľujú s postupom času rôzne, pre obyvateľov hrôzostrašné, tajomstvá. Taktiež veľmi chválim princíp na akom celé Silo funguje, teda jeho zostavenie, deľba práce a skoro všetky veci s tým spojené. Je to síce dystopia, ale na prvý pohľad je to celkom pekná dystopia. Silo má tri časti, ale dá sa čítať aj ako samostatná kniha, ale stále necháva nejaké nevyjasnené otázky.

Na druhej strane, kniha sa rozbehne až od asi 80. strany. Začiatok knihy je v podstate popis cesty Starostky Sila na samotné dno Sila, kde chce ponúknuť Juliette post šerifky. Keďže v Sile sú iba schody, cesta dole trvá až niekoľko dní, čiže táto cesta je celkom podrobne opísaná plus pripája k tomu opis celého Sila. Toto uvádzam ako negatívum, hoci pre mňa to je celkom zaujímavé predstavenie Sila, lebo väčšine ľuďom sa táto pasáž zdala príliš zdĺhavá a nudná.

Na záver by som chcel povedať, že táto kniha je výborná, veľmi ma zaujala a rozhodne sa teším na ďalšie časti. Začiatok hoci môže vyzerať trochu nudne, ale potom sa to rozbehne. Túto knihu by som odporučil každému, kto má rád post-apokalyptické alebo dystopické knihy. Nie je to najlepšia kniha na svete, ale rozhodne sa k nej ešte v budúcnosti vrátim. Za seba dávam 4,75/5. :)


2 komentáre:

  1. Tiež som počula viacero názorov na zdĺhavosť prvých cca 80 strán, ale mne sa práveže páčili :) vďaka tomu som sa lepšie vžila do atmosféry knihy a lepšie si predstavila celú zostavu Sila :) Určite si prečítam aj ďalšie časti. Pekná recenzia. ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne tak, tiež som videl, že to veľa ľudí strašne hatuje, ale taktiež to veľmi oceňujem. Minimálne je to vždy lepšie ako iba taký suchý opis Sila hneď na začiatku a taktiež si myslím, že ak si chce človek poriadne predstaviť celé Silo, ktoré je tak obrovské tak takéto niečo potrebuje!

      Odstrániť