1. novembra 2014

Silmarilion - Recenzia

Myslím si, že každý z nás už pozná Stredozem a to či už z kníh/ filmov Pán prsteňov alebo Hobit, ale nie všetci vedia, čo je to Silmarilion. Silmarilion sa mi do ruky dostal len nedávno a práve vtedy som si uvedomil tú chybu, že som po ňom nesiahol už skôr a tak Vás chcem trochu posmeliť do tejto knihy aspoň touto recenziou.

Prví fanúšikovia Tolkienových diel už poznali všetko o Stredozemi z diel Pán prsteňou a Hobit, ale ako obyčajne bolo to im, tak ako by to bolo aj nám, málo, tak začali od Johna Ronalda Reuela Tolkiena žiadať viac a viac. Keď autor videl záujem ľudí o jeho svet, začal pracovať na nových príbehoch, histórii, mýtoch, vývoji,... a v podstate týmito slovami by sme mohli zhrnúť, čo vlastne Silmarilion je. Autor sa hoci vydania a respektíve dokončenia tejto knihy nedožil, ale vďaka jeho synovi Christopherovi Tolkienovi toto dielo uzrelo svetlo sveta a dostáva sa do rúk čitateľov doteraz.

Silmarilion je súbor kratších príbehov (ako ktorých :D), ktoré nám v rýchlosti, ale aj tak celkom detailne, zhrnú celú historiu Stredozeme, od jej vzniku až po koniec vojny o prsteň moci. V tejto knihe nájdeme teda príbeh o stvorení sveta - Ainulindale, nasledovaný príbehom Valaquenta ("čiže, čo sa stalo potom"), ďalší je Quenta Silmarillion - Vojna alebo História Silmarilov, Akallabêth alebo ináč vznik a zánik Numenoru a ukončený je posledným príbehom s názvom O Prsteňoch moci a Treťom veku. Príbehy knihy nechcem opisovať, lebo sú príliš veľké, rozsiahle a úžasné (čiže NO SPOIL! ), jediné, čo Vám poviem je to, že nečakajte jednu hlavnú postavu, ktorá si prejde celým príbehom ako rytier na bielom koni a zachráni "princeznú", ale berte to skôr ako súbor legiend, ktoré Vám niekto rozpráva alebo ako učebnicu dejepisu, ktorá je neskutočne zaujímavá. :)

Na knihe milujem nie len autorov špecifický štýl písania, ale aj jeho neskutočnú predstavivosť, však už len to, že autor si sám vytvoril elfský jazyk a v tomto jazyku pomenoval veľa hôr, dolín, miest, ľudí a elfov, ktorých mená v priebehu histórie aj 4 krát zmenil mi pripadá ako nadľudský výkon.
Kniha obsahuje perfektne podanú históriu Stredozeme, ako som už spomínal, od jej úplného počiatku. Stretnete nespočet nových a zaujímavých postav (to mi však nedovoľuje rozoberať postavy samostatne, keďže ich je strašne veľa), miest a udalostí. Budú Vám vysvetlené veci, ktoré ste napríklad v Hobitovi alebo Pánovi prsteňov veľmi nechápali, ale aj také ktoré vrhnú sa spomínané príbehy úplne nové svetlo.

Musím však varovať 0,00000001% percento čitateľov, ktorý Tolkiena až tak veľmi v láske nemajú, že sa nejedná o nový príbeh štýlu Pán prsteňov, ale je to iba súbor legiend a histórie, teda súbor úžasne napísaných úžasných legiend a histórie, čiže táto kniha Vás najskôr baviť nebude.

Takže na záver aby som zhrnul svoj názor na túto knihu tak, že napíšem iba GENIÁLNA!! a totálny must have pre milovníkov Tolkiena (i keď už ju asi všetci máme ;) ). Sú to teda, ešte raz, perfektne spracované informácie po ktorých sme tak veľmi túžili, čiže jasných 5/5 a rozhodne doporučuje každému, kto si prečítal alebo aspoň videl Pána prsteňov alebo Hobita.

(Chápem, že táto recenzia môže vyznieť alebo proste je až príliš subjektívna, ale ja v tejto knihe chyby nenájdem :) , je tam všetko, čo som od J. R. R. Tolkiena čakal a možno ešte trochu viac.)