14. septembra 2015

Rozhovor 05 - "Psaní pro mě není jen zábava je to něco co dělat prostě musím..."


Petra Slováková česká autorka, ktorá sa narodila v Ostrave a vyštudovala Mendelovu univerzitu v Brne. Do povedomia verejnosti vstúpila účasťou v súťaži "Rokle šeré smrti" v roku 2007, kde získala siedme miesto s poviedkou "Král duchů" a v roku 2009 prvé miesto s poviedkou "Dole". V roku 2015 českým čitateľov predstavil prvú časť svojej steampunkovej, voľne naväzujúcej trilógie V službách královny. Toto dielo, Démon z East Endu, zožalo veľký úspech a už teraz sa môžeme tešiť na ďalšie diely. Démon z East Endu dostal navyše aj veľmi podarený trailer, ktorý si môžete pozrieť tuAutorka bola veľmi milá a poskytla nám rozhovor, v ktorom sa môžete dozvedieť aj niečo o jej novom, pripravovanom diele alebo o to, čo stálo za vznikom Démona z East Endu.





1. Keďže už dlhšiu dobu píšete svoje vlastné príbehy, tak predpokladám, že aj rada čítate. Ktorá kniha je vaša najobľúbenejšia?
Nevím, jestli mám zrovna nejoblíbenější knihu, protože toho čtu hodně a líbí se mi spousta věcí. Mezi mé nejoblíbenější by ale nejspíše patřila Lavondyss od R. Holdstocka. Také mám ráda některé série od S. R. Greena nebo knihy z edice New Weird. Kromě toho nikdy nepohrdnu klasikou z 19. století. 



2. Čo Vás vlastne viedlo k napísaniu vlastných kníh/ poviedok? 
Nosím v hlavě spousty příběhů už odmalička, vždycky jsem si říkala, že je jednou napíšu. Psaní pro mě není jen zábava je to něco co dělat prostě musím, jinak bych se zbláznila ;-). A když už se něčemu věnujete více, také byste jistě rádi tu práci někde viděli, a to pro mě bylo právě vydání knihy. 



3. Kedy približne ste začali písať a ako sa volá vaše úplne prvé dielo? 
Začínala jsem psát někdy na základní škole básničky (hlavně sprosté rýmovačky), pak jsem začala brát poezii trochu vážněji a tak cca do dvaceti jsem se jí primárně věnovala. Od nějakých patnácti jsem začala zkoušet psát povídky do šuplíku. Jedna z mých úplně prvních věcí se jmenovala Dole a kupodivu vyhrála soutěž Rokle šeré smrti, poté co jsem ji po letech vytáhla a trochu předělala. 



4. Mohli by ste tým, ktorí o knihe Démon z East Endu nič nepočuli v rýchlosti načrtnúť o čom toto výborné dielo je? 
Démon z East Endu je steampunk z alternativního viktoriánského Londýna, kde dvojice detektivů, Liliana a Viktor Kelbyovi, vyšetřují podivná úmrtí a zmizení. Případ, který dostali je ale mnohem zapeklitější než se zdá a vedle spiknutí, loupeží a politických machinací musí hrdinové řešit i své osobní problémy a tajemství, kterých není zrovna málo. 



5. Kde ste brali inšpiráciu pri tvorbe vyššie spomínaného Démona z East Endu? 
Inspirovala mě a stále inspiruje viktoriánská doba, o kterou se zajímám, a tehdejší literatura. Hodně mi pomáhá steampunková komunita, kde se denně objeví tolik nápadů na šílené vynálezy, historické články a zajímavosti, že by to vystačilo i na deset románů. Zároveň mám ráda dobrodružství, takže jsem měla jasnou představu o tom, jak by měl Démon z East Endu vypadat. Vzhledem k tomu, že jsem hodně steampunkových knih četla, jsem se mohla vyvarovat tomu, co mi na nich vadilo – například překombinovanost všemožnými vynálezy a samoúčelnými technickými hračkami. 




6. Prečo práve kombinácia Viktoriánsky Londýn + steampunk + démoni/mágia/okultizmus? 
Londýn, stejně jako jiná města Velké Británie zasažená průmyslovou revolucí, je pro steampunk dobrým (téměř typickým) dějištěm. Navíc se dá najít mnoho pramenů obsahujících i ty nejmenší historické detaily, což se hodí i při psaní fikce. Připadalo mi, že je lepší začít v tomto prostředí, ale není úplně vyloučeno, že časem napíšu třeba steampunk odehrávající se v ČR (například v Ostravě). 

V 19. století se okultismus těšil velkému zájmu zrovna jako zámořské cesty a obchodování s exotickými zeměmi, chtěla jsem to právě při psaní Démona využít. Steampunk se jako subžánr samozřejmě během let vyvinul a já mám osobně raději takový, který působí spíše jako viktoriánské fantasy. 



7. Čo Vás viedlo, respektíve, čo bolo zdrojom toho nápadu, aby ste z hlavnej hrdinky urobili vlkodlačicu a hlavnému hrdinovi dali robotickú ruku? 
Kdysi jsem se účastnila soutěže, kde bylo téma právě vlkodlaci. Bylo to v době, kdy letěla Twilight sága a strašně se mi zajídali paranormální tvorové, kteří v ní jsou. Protože jsem se ale chtěla soutěže zúčastnit, řekla jsem si, že to udělám po svém a stvořila jsem steampunk s vlkodlaky, kde vystupují sourozenci Kelbyovi. Když jsem se pak po pár letech rozhodovala, jak pojmout svůj steampunkový román, vrátila jsem se k oné povídce s názvem Vlčice a pokračovala dál v osudech původních postav. 

Mechanické končetiny nejsou ve steampunku nic neobvyklého, ačkoliv většinou je postavy využívají právě proto, aby zvýšily svou sílu/rychlost/bojové schopnosti. Viktor ale ke své paži přišel poměrně nešťastně, a ačkoliv mu skýtá mnohé východy, stále se ve společnosti cítí nejistý. Ve druhém díle se čtenáři dozví něco více právě i o tom, jak o paži přišel. 



8. Bolo pre Vás ťažké docieliť vydanie Démona z East Endu a čo by ste odkázala tým, ktorí by chceli tiež raz vydať svoju vlastnú knihu? 
Myslím, že to hlavně chtělo spoustu práce. Jak shánění nakladatele tak i úpravy a práce na knize než šla do tisku. Měla jsem štěstí, že jsem narazila na Roberta Pilcha z Brokilonu, kterému se rukopis líbil a navíc mi poskytl i možnost s ním dále pracovat. Navíc věnoval knize i po stránce grafické nemalou péči, což je myslím na výsledku vidět. Budoucím autorům bych doporučila tu správnou míru sebekritiky, která je důležitá k tomu, aby byla kniha opravdu dobrá, a pak samozřejmě železné nervy a trpělivost, která je potřeba, protože ani Řím nepostavili za den. 



9. Pracujete momentálne na niečom novom? Ak áno mohli by ste nám niečo o tom prezradiť?
Pracuji na třetím dílu cyklu Ve službách královny, který by měl být mnohem temnější a tajemnější než jeho předchůdci. Můžu prozradit, že se bude věnovat duchům a okultním praktikám s nimi spojenými. Zároveň bych pak ráda začala psát jiný steampunkový cyklus (nejlépe opět trilogii s volně navazujícími díly) s úplně novými postavami, ale to je teprve ve formě příprav. 


10. Ako to momentálne vyzerá s Vašou knihou Čarodejnice z Levander hill, na ktorú sa samozrejme veľmi tešíme?
Na druhém díle teď pracuji ve fázi finálních úprav. Dolaďuji text, což mi většinou zabere víc času než jeho samotné psaní. V Čarodějnici z Lavender Hill se čtenáři opět setkají se sourozenci Kelbyovými i Michaelem Sterlingem. Během nebezpečné mise se čtenáři seznámí i s jejich rodovou historií a tajemstvími, které jim ani po letech nedávají spát. Zároveň se můžete těšit na souboje železničních společností s loďaři, kde jedni jsou schopní použít cokoliv, aby přechytračili toho druhého a na irské čarodějky, které už léta plánují pomstu královně. 


Autorke ďakujem veľmi pekne za rozhovor! Rozhodne sa budem tešiť aj na ďalšie diela z jej produkcie. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára