19. júna 2016

Metro 2035

Ako veľký fanúšik ruského autora Dmitrya Glukhovského a hlavne jeho dystopickej, post-apokalyptickej série Metro 2033 som si nemohol nechať ujsť najnovší a zároveň aj posledný diel tejto série s názvom Metro 2035. Od tejto knihy som mal obrovské očakávanie. Tešil som sa na ňu ako malé dieťa na Vianoce. Naplnila teda moje túžby? Je to to Metro, ktoré mám tak veľmi rád?






Autor: Dmitry Glukhovsky
Vydavateľstvo: Knižní klub
Počet strán: 488
Rok vydania: 2016, 1. vydanie originálu: 2015
ISBN: 978-80-242-5158-5
Preklad: Rudolf Řežábek
Väzba: viazaná s prebalom
Cena: 18.15 €/ 399 Kč






Po tretej svetovej vojne
Tretia svetová vojna skončila úplnou katastrofou. Jadrové zbrane zničili všetko a skoro vymazali ľudskú rasu z povrchu zemského. Tí, ktorí náhodou v deň útoku boli či už v Moskovskom metre alebo neďaleko, tak si svoj život zachránili v najväčšom protiatómovom kryte. Od tejto udalosti ubehlo už 20 rokov a ľudia sa prispôsobili život v podzemí. Medzi týmito ľuďmi je aj Arťom, hrdina metra, ktorému stále niečo nedá spať a tak sa posledný krát vydáva na cestu za pravdou.


Nie tak temné metro...
Metro 2033 je moja najobľúbenejšia kniha zo všetkých a to či už vďaka úžasnej temnej atmosfére, prepracovanému post-apokalyptickému svetu alebo rôznym filozofickým otázkam, nad ktorými sa počas čítania zamýšľame. Metro 2035 ako pokračovanie tohto príbehu však z určitej časti sklamalo. Temná, ba až horrorová atmosféra proste zmizla. Anomálie, mutanti, temnota tunelov - všetko je proste fuč. Ostal len drsný príbeh obyvateľov Moskovského metra.


Príbeh je hoci v celku pútavý, akčný, zaujímavý a rozhodne pokladá dobré otázky, ale štýl akým je podávaný mi aspoň z prvej polovice knihy vôbec nesadol. Jediné čo vidím je agresívny, ukričaný Arťom, ktorému by som najradšej dal "po hube" a zamýšľanie sa nad významom sliepky v metre a to myslím doslova. Časom prichádza zlepšenie a príbeh naberá nie len na obrátkach, ale naberá aj správny smer. Aspoň z časti mi teda dáva pocit, že som naspäť v Metre.

Autor, hlavne ku koncu, odhaľuje obrovské tajomstvá a predstavuje nové miesta celého podzemného, ale aj povrchového komplexu, v ktorom sa celá trilógia odohráva. Za veľké pozitívum tejto časti osobne pokladám aj väčší dôraz či už na ľahkú možnosť nedostatku jedla alebo účinok žiarenia na ľudí a to či už na stalkerov prechádzajúcich sa po povrchu alebo na ľudí žijúcich za hrubými kovovými bránami.



Posledný príbeh zo série Metro 203* je a zároveň nie je ďalšie Metro. Príbeh je hoci pútavý, akčný, plný záhad, ale s pomalým rozbehom, s na nervy lezúcim hlavným hrdinom a s úplnou absenciou temnej, horrorovej atmosféry, na ktorú sme boli zvyknutý už v predošlých dieloch. Pre tých, ktorí čakajú knihu v rovnakom štýle ako je Metro 2033, tak budú najskôr sklamaný, zvyšku sa dostane zaujímavý, filozofiou prepletený post-apokalyptický príbeh. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára